Strona główna » Projekt Uczelnie Szkołom - o finansach z NBP
Projekt Uczelnie Szkołom - o finansach z NBP
UCZELNIE SZKOŁOM - O FINANSACH Z NBP


Niniejszy materiał dydaktyczny, autorstwa pracowników Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, został opracowany na potrzeby realizacji Projektu we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim pt. „Uczelnie szkołom – o finansach z NBP”. Projekt koordynowany jest przez Katedrę Ekonomiki Przedsiębiorstw Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości tekstu, zdjęć, grafik i innych treści zawartych na stronach Projektu w formie elektronicznej lub jakiejkolwiek innej, w innych celach niż założone w Projekcie – bez zgody Autorów zabronione.


OPRACOWANIE MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH DO MODUŁU 3

dr Marta Penczar
dr Adam Barembruch


Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania, Katedra Bankowości i Finansów


WPROWADZENIE


Konsumpcyjny model życia prowadzi do sytuacji w której często nie jesteśmy w stanie z własnych środków finansowych nabyć tego co jest konieczne (potrzeba) lub tego co chcielibyśmy mieć (zachcianka). Prowadzi to do zadłużania się, które niestety w przyszłości może skutkować problemami finansowymi. Zadłużanie samo w siebie nie jest złe pod warunkiem, że:

[1] mamy świadomość potencjalnych zarówno pozytywnych jak i negatywnych skutków zadłużania się;

[2] znamy narzędzia umożliwiające ocenę atrakcyjności produktu kredytowego lub jeśli nie znamy tych narzędzi, to przynajmniej potrafimy zinterpretować udostępnione informacje, po to by dokonać racjonalnego wyboru.


Z opracowania w pierwszej kolejności dowiesz się o tym, że to od kontekstu wypowiedzi zależy co rozumie się pod pojęciem kredytu i pożyczki. Przedstawimy Ci podstawowe rodzaje kredytów (gotówkowe i bezgotówkowe, w rachunku bieżącym i w rachunku kredytowym, konsumpcyjne, hipoteczne). Pozwoli Ci to na łatwą wstępną ocenę różnych form długu pod względem kosztu od najtańszych (kredyt hipoteczny) do najdroższych (pożyczka gotówkowa). Dzięki temu powinieneś zapamiętać jakich rodzajów kredytów i pożyczek należy bezwzględnie unikać. Następnie dowiesz się co to są koszty odsetkowe i pozaodsetkowe kredytu oraz jak można je mierzyć i porównywać. Dzięki temu zrozumiesz, że nominalne oprocentowanie to nie jest dobre kryterium wyboru kredytu i może wprowadzać w błąd. Przekonasz się, że „raty 0%” nie zawsze oznaczają darmowy kredyt, ponieważ koszt kredytu to nie tylko odsetki! W kolejnej części wytłumaczymy Ci, co to jest zdolność kredytowa i jak ją się ocenia. W tym celu przygotowaliśmy warsztat, w trakcie którego będziecie pracować w grupach. Wraz ze swoją grupą stworzysz kartę scoringowę i zidentyfikujesz, co wpływa na zdolność kredytową i jak możesz ją zwiększyć. Na koniec wspomnimy o prawach jakie przysługują Ci jako konsumentowi na rynku usług kredytowych.


Do modułu III dołączamy również narzędzia w postaci arkuszy kalkulacyjnych, które pozwolą Ci stworzyć dynamiczne harmonogramy spłaty kredytu (w ratach równych i malejących), policzyć koszt kredytu (RRSO – rzeczywistą roczną stopę oprocentowania oraz CKK – całkowity koszt kredytu) oraz oszacować Twoją zdolność kredytową


MATERIAŁY DYDAKTYCZNE

MODUŁ 3
ŚWIADOME KSZTAŁTOWANIE ZDOLNOŚCI KREDYTOWEJ

dr Marta Penczar
dr Adam Barembruch


Poniżej znajdują się pliki do pobrania dla prowadzących, nauczycieli oraz uczniów
Hasło do modułu: WZRNBP


1. KONSPEKTY ZAJĘĆ - (dla wykładowcy UG, dla nauczyciela, dla uczniów) <<< pobierz >>>

2. OPRACOWANIE DYDAKTYCZNE - (lektura do przeczytania w ramach modułu) <<< pobierz >>>

3. PREZENTACJA NA ZAJĘCIA (PPT / PDF) - pomoc dydaktyczna <<< pobierz >>>

4. ZADANIE A - karta scoringowa <<< pobierz >>>

5. MS EXCEL - karta scoringowa – arkusz kalkulacyjny (pomoc do zadania nr A) <<< pobierz >>>

6. ZADANIE B - harmonogram spłaty kredytu <<< pobierz >>>

7. MS EXCEL - harmonogram spłaty kredytu – arkusz kalkulacyjny (pomoc do zadania nr B) <<< pobierz >>>

8. ZADANIE C - rrso i ckk <<< pobierz >>>

9. MS EXCEL - rrso i ckk – arkusz kalkulacyjny (pomoc do zadania nr C) <<< pobierz >>>

10. ZADANIE D - zdolność kredytowa <<< pobierz >>>

11. MS EXCEL - zdolność kredytowa  – arkusz kalkulacyjny (pomoc do zadania nr D) <<< pobierz >>>

12. ZADANIE E - test i krzyżówka <<< pobierz >>>


Szanowny Nauczycielu,

W treści przedstawionego materiału skupiliśmy się na 5 zagadnieniach: (1) wyjaśnieniu różnic pomiędzy kredytem i pożyczką (2) omówieniu kosztu kredytu (3) sposobach pomiaru kosztu kredytu (nominalna stopa procentowa, RRSO i CKK) (4) zdolności kredytowej i sposobach jej zwiększania oraz (5) prawach konsumenta.

Drogi Uczniu,

po lekturze powyższego materiału dydaktycznego oraz zrealizowaniu kolejnych zadań, do których odpowiedzi znajdziesz w tekście pamiętaj, że Zespół wykładowców z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego opracował dla Ciebie, poza tym modułem – pięć innych. Jeżeli chcesz przygotować się lepiej do tego, co czeka Cię w samodzielnym życiu zawodowym – zachęcamy Cię do zapoznania się z pozostałymi materiałami.

Powodzenia!

dr Marta Penczar
dr Adam Barembruch